Vossen en Zwanen

Er moet mij iets van het hart. Iets waar ik een beetje mee worstel sinds ik mij in het groene wereldje heb begeven: waarom moet de vos worden geëlimineerd? - (niet mijn woorden!)

Vos - Kennemerduinen (2010)


Ik heb daar (nog) geen voor mij bevredigend antwoord op gehad. Ik ben weliswaar meegeweest op een vossenjacht afgelopen zaterdag, maar dat is om ervaring op te doen en ik ben niet tegen beheer van de vos. Maar elimineren! Nee. Waarom? Het valt mij inmiddels op dat vooral de oude jagers - die meestal ook boer zijn - zo fel zijn op deze prachtige wezens. Als je je wat meer verdiept in het leven van deze rode roofdieren, kan ik daar alleen maar bewondering voor hebben.

Vanavond komt op Een Vandaag een reportage over de 'jacht' op zwanen. Jacht is niet het juiste woord: een zwaan is geen jachtwild, maar valt onder 'beheer en schadebestrijding'. Terwijl ik lekker aan de hazenpeper zat, overvielen de eerste beelden mij van deze reportage. En dat terwijl ik die avond naar een jachtsoos moest! Slik! Ik wil mij even bij voorbaat distantiëren van de manier waarop er met deze schitterende grote witte vogels omgegaan werd. Zomaar een hond op een zwaan zetten.... nee, sorry. Dat is ongehoord. Zo is het ons niet geleerd. 

Knobbel- en Wilde Zwanen - Kennemerduinen (2010)

Ik ben wederom niet tegen beheer op zwanen, maar het moet wel op de juiste weidelijke manier gebeuren. Geen zwaan over je schouder zeulen terwijl die nog niet dood is. Ik ben dus erg benieuwd wat ik te zien zal krijgen vanavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hoi. Leuk dat je komt buurten. Je kunt hier een reactie achterlaten.

IK GA VERHUIZEN!!!

Ik ga verhuizen. Dames en heren, boeren en buitenlui, lieve lezers: gaan jullie met mij mee? Please, please, please? Ik vervolg ...